برای آنکه بتوانیم نت های موسیقی را نشان بدهیم, از خطوطی به نام خطوط حامل استفاده میکنیم. در این مقاله تاریخچه خطوط حامل و نحوه نت خوانی روی خطوط را به شما آموزش خواهیم داد. همراه ای ویولن باشید.
یک قطعه موسیقی را تصور کنید.
این قطعه موسیقی فقط از روی یک برگه کاغذ و نت نوخته شده است.
برخی از ما وقتی به برگه نت آن موزیک نگاه می کنیم , بلافاصله شروع به ترجمه آن نمادها به صدا می کنیم.
ممکن است دیگران در بین ما نتوانند آنچه را که در صفحه مشاهده می کنیم حس کنند – و این خوب است ، زیرا لازم نیست بتوانید موسیقی را بخوانید تا از آن قدردانی کنید.
نماد و نت های موسیقی پیچیده است ، و این خوب است زیرا به آهنگسازان این امکان را می دهد تا ایده های پیچیده ای را بیان کنند که می توانند راه خود را به گوش شما برسانند.
اما نت ها و خطوطی که امروز می بینیم برگرفته از ایده یک شخص نیست.
درعوض ، نماد های موسیقیایی که امروز می بینیم محصول قرن ها نوآوری و پالایش است.
بنابراین بیایید چند نقطه عطف از پیشرفت آن را بررسی کنیم.
تاریخچه پیدایش خطوط حامل:
استفاده از نماد تقریباً به اندازه موسیقی خود قدیمی است .
اما ما قصد داریم کاوشمان را از سال 1025 شروع کنیم.
در آن زمان اگر شما یک دهقان بودید، احتمالاً برایتان سال وحشتناکی بود.
اگر شما یکی از اقلیت های ثروتمند و متلاطم بودید احتمالاً سال خوبی داشتید .
اما اگر راهب بودید و به مناجات خود حالت شعرگونه میادید، سال 1025 سال صعودی است.
آن زمان بود که راهبی به نام گوئیدو (Guido) به یک شهر توسکانی به نام آرتسو (Arezzo) نقل مکان کرد.
و تاریخ وی را گوئیدو د آرتسو نامید.
آشنایی با گوئیدو د آرتسو :
ما اطلاعاتی در مورد جزئیات زندگینامه گوئیدو آرتسو در اختیار نداریم.
مهم این است که گوئیدو به اروپای غربی با توانایی ابراز موسیقی ش , بسیار کمک کرد.
وی هجاهای ششگانه موسیقی را از شعر مناجات گونه خود ساخت.
قبل از گوئیدو ، موسیقی مذهبی با استفاده از نشانگرهایی به نام neumes که هنوز هم وجود دارد , نت نگاری میشد.
Neumes به شما نمی گوید که دقیقاً کدام نت را بخوانید. در عوض ، آنها به سادگی نشانگرهای کانتور ملودی هستند.
به تصویر زیر دقت کنید. اگر علامتی بالاتر از کلمه ای میرفت به معنای آن بود که بالاتر خوانده شود یا ناهمواری های کنار کلمات به معنای چرخش شخص بود.
در آن زمان این نت موسیقی شما بود.
به علائمی را که در بالای کلمات قرار دارند ، توجه کنید.
گوئیدو در بازدیدهای خود از صومعه ها، مشاهده می کرد که چقدر سخت خوانندگان جوان در یادگیری مناجات تلاش می کنند.
بنابراین ، او به ابزاری نفیس فکر می کرد که به کسی امکان می دهد آواز بخواند، حتی اگر آن موسیقی را نشنیده باشد: خط حامل.
حامل به جای پنج خطی که امروز از آنها استفاده می کنیم چهار خط داشت.
دو تا از این خط ها به رنگ زرد – زرد برای C ، و قرمز برای F خواهد بود.
بنابراین ، همانطور که گوئیدو خواست، دانشجویان جوان می توانند اصوات را بهتر تشخیص دهند یا به عبارتی میتوانند راحت تر آواز بخوانند.
تصویر زیر نمونه ای از این ابداع بود :
نحوه نت خوانی در خطوط حامل:
امروزه خطوط حامل , در سرتاسر جهان برای موسیقی استفاده میشود. خطوط حامل در انواع ساز های مختلف تعداد مختلفی دارد.
اما متداول ترین خطوط , 5 خط حامل هستند .
حامل در نماد موسیقی غربی، پنج خط افقی موازی را نشان می دهند که با فاصله موازی، نشانگر نام نت های موسیقی است.
به کمک خط حامل , کلید , نت ها ; میتوانیم قطعاتی را اجرا یا بخوانیم .
خطوط حامل که در بالا می بینید , شامل 5 نت در روی خط ها و 4 نت میان خط ها می باشد.
Staff معادل انگلیسی حامل میباشد.
هر نوازنده یا خواننده ای که قصد ورود به دنیای موسیقی را داشته باشد, باید با خطوط حامل آشنا باشد.
در کلاس های آموزش تئوری موسیقی و دانشگاه های هنر از تخته هایی که روی آنها خطوط حامل دارند, در کلاس ها استفاده میشود.
نمونه این تخته ها را می توانید در تصویر زیر ببینید :
سخنی با مربی موسیقی کودکان :
اگر دبیر یا مربی موسیقی هستید که سرگرم کار با کودکانید , آی ویون برای شما یک ایده جدید دارد:
آموزش به کودکان باید از طریق بازی و سرگرمی باشد. شما میتوانید خطوط حامل را با روش های نوین و جذاب کودکانه و رنگارنگ به بچه ها بیاموزید.
همچنین از آزمون های کوچک در کلاس می توانید بازدهی یادگیری هر کودک را بسنجید.
۲ دیدگاه برای “تاریخچه خطوط حامل در موسیقی”
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
Hola
Entrar en qué parte del sitio?